یک مطالعه جدید ارتباط بین مدت زمانی که یک فرد بادیابت نوع 2 زندگی می کند را با تغییرات در ساختار مغز نشان داد. محققان گفتند این یافته ها اهمیت پیشگیری از دیابت نوع 2 را برجسته می کند، هر چه مدت طولانی تری فرد این بیماری را داشته باشد، شانس بیشتری برای تجربه این تغییرات خواهد داشت.

این تیم به رهبری محققان مرکز پزشکی میشیگان در دانشگاه میشیگان، داده‌های 51 سرخ‌پوست میانسال آمریکایی از قبیله ی Pima را که به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، مطالعه کردند. محققان از تست‌های حافظه و زبان- به نام باتری شناختی جعبه ابزار NIH، که چندین فرآیند شناختی از جمله سرعت پردازش، زمان واکنش، حافظه و عملکرد اجرایی را اندازه‌گیری می‌کند- و اسکن‌هایMRI ، برای بررسی ارتباط بین دیابت، شناخت و ساختار مغز استفاده کردند.

نتایج این بررسی ها نشان داد در افرادی که برای مدت طولانی‌تری به دیابت نوع 2 مبتلا بوده‌اند، میانگین ضخامت قشر مغز و حجم ماده خاکستری کاهش، و حجم ماده سفید افزایش یافته است.

در حالی که توانایی شناختی شرکت کنندگان در این مطالعه با افراد بدون دیابت نوع 2 تفاوتی نداشت، محققان گفتند: غربالگری برای کمک به محافظت از سلامت مغز افراد مبتلا به این بیماری ضروری است.

نویسنده اول این مقاله، دکتر ایوان رینولدز، آمارگیر ارشد شبکه عصبی برای درمان‌های نوظهور در پزشکی میشیگان، گفت: این اولین باری است که ارتباط تغییرات ساختار مغز با طول مدت دیابت کشف شده است.اگرچه ما تفاوتی در توانایی شناختی آنها پیدا نکردیم(بر اساس باتری شناختی جعبه ابزارNIH )، اما ممکن است این تست ها تصویر کاملی را ارائه ندهند. این واقعیت که ما شاهد تغییرات منفی در مغز آنها بودیم، شواهدی مبنی بر نیاز به غربالگری زودهنگام اختلالات شناختی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 برای بهبود مراقبت از بیماران و کیفیت زندگی آنها ارائه می دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد که عوارض ناشی از دیابت، از جمله بیماری مزمن کلیوی، نیز با تغییرات در ساختار مغز مرتبط هستند.

این یافته ها از یکی دیگر از مطالعات قبلی محققان حمایت می کند که نشان داده بود چگونه عوارض دیابت خطر ابتلا به یک بیماری شناختی را 2.45 برابر در افراد 40 تا 60 ساله، افزایش می دهد.

یکی از یافته های کلیدی مطالعه اخیر این است که نوروپاتی، یک عارضه شایع دیابت، با عملکرد شناختی مرتبط نیست.

نویسنده ارشد این مقاله، پروفسور ایوا فلدمن، از دانشگاه میشیگان، گفت: این مطالعه برای درک ما از اینکه دیابت چگونه بر سلامت مغز تأثیر می‌گذارد بسیار مهم است و زمینه را برای یک مطالعه طولانی‌تر و بزرگتر فراهم می‌کند تا بتوانیم راهکارهایی را برای حفظ سلامت مغز به افراد مبتلا به دیابت ارائه دهیم.

صرف نظر از مکانیسم های اساسی، پیشگیری از این شرایط در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای حفظ سلامت مغز بسیار مهم است. آموزش مردم در مورد خطراتی که دیابت برای حفظ سلامت مغزشان به همراه دارد، بخشی از ماموریت ما است.

این مطالعه در Annals of Clinical and Translational Neurology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/sep/type-2-diabetes-linked-to-changes-in-brain-wiring.html